در فیلم «متری شیش و نیم» چه خواهید دید؟

در فیلم «متری شیش و نیم» چه خواهید دید؟

درخشش سعید روستایی با «ابد و یک روز»، موجب شد تا مخاطبان و علاقه مندان به فیلم اول این کارگردان، برای دیدن فیلم دومش روزشماری کنند.
«متری شش و نیم» مانند فیلم اول سعید روستایی، اجتماعی است و این بار به سراغ موضوع گسترده و پیچیده اعتیاد رفته است. فیلم، با تعقیب و گریز پلیس آغاز می شود و مخاطب را با پلیس برای دستگیری و برخورد با قاچاقچی ها و معتادها همراه می کند.
در نیمه اول فیلم، گره اصلی داستان روی پیدا کردن سرشاخه پخش ماده مخدر شیشه یعنی ناصر است که گویا بسیار زرنگ است و از خودش رد و نشانه ای باقی نمی گذارد و پلیس سال هاست که به دنبال اوست. با دستگیریِ گسترده معتادهای حاشیه نشین و بازجویی آن ها و سرنخ هایی که پخش کنندگان جزء ارائه می دهند، بالاخره پس از چند سال، محل زندگی ناصر لو می رود و در کمال ناباوری دستگیر می شود و پیش بینی مخاطب از این که کل فیلم قرار است به تعقیب و پیدا کردن این غول تولیدکننده شیشه بگذرد، غلط از آب در می آید.
تا نیمه ابتدایی فیلم و پیش از دستگیری ناصر، فیلمنامه بیشتر مخاطب را با پلیس اصلی، یعنی صمد (با بازی پیمان معادی) همراه می کند اما بعد از دستگیری ناصر (نوید محمدزاده) مسیر فیلم تغییر می کند و فیلم با او پیش می رود.
ناصر، که بعد از چند سال کار در زمینه تولید شیشه و قاچاق آن به ژاپن، زندگی و روزگاری لاکچری دارد، خانواده ای پرجمعیت و فقیر داشته که در جنوب شهر با فلاکت زندگی می کردند و ناصر همیشه دلش می خواسته آن ها را از این وضع نجات دهد. همین اتفاق هم می افتد و اکنون، زیر پَر و بال همه اعضای خانواده اش را گرفته و آن ها را به آرزوهایشان _در حقیقت آرزوها و عقده های کودکی خودش_ رسانده است.
سعید روستایی در خلال قصه گویی اش در «متری شش و نیم» به نشان دادن وضعیت اعتیاد در کشور، اوضاع معتادهای فقیر و سطح پایین جامعه، نحوه دستگیری معتادین و برخورد پلیس با پدیده اعتیاد، نحوه برخورد قانون و دستگاه قضا با این مساله و در نهایت خلاءهای قانونی و گاها مشکل ساز در باب اعتیاد می پردازد و به ناکارآمد بودن احکام قضایی و حتی بی ثمر بودن اعدام قاچاقچی ها و بازدارنده نبودن آن اشاره می کند.
علاوه بر این، یکی از پُر رنگ ترین مسائلی که «متری شش و نیم» از ابتدای فیلم تا به انتها روی آن تاکید داشته، مساله خانواده است. در جای جایِ فیلم، چه آن جا که با زندگی پلیس های داستان روبه رو هستیم و چه آن جا که قرار است سراغ خلاف کارها برویم، خانواده و نقش پُررنگش را می بینیم که چطور می تواند روی عملکرد شخصیت های مختلف تاثیر بگذارد. یکی از پلیس های داستان، به خاطر خانواده اش می بایست ملاحظاتی در کارش داشته باشد و آن یکی، به خاطر شغلش بچه کوچکش را از دست داده و در پی انتقام است؛ ناصر، به خاطر نجات خانواده اش از فقر و نداری، دست به این خلاف بزرگ زده است، پدرِ فروشنده ماده مخدر، جرم را گردن بچه دوازده ساله اش می اندازد و او را به زندان می فرستد و پسر اعتراضی نمی کند، همسر قاچاقچی، برای نجات شوهرش، خودش را شریک جرم او می کند و ….به طور کلی خانواده های درگیرِ اعتیاد از هم می پاشند و فرزندان قربانی می شوند…
در پایان و با خاتمه یافتن امپراتوری ناصر، خانواده او به وضع اولیه برمی گردند و برادرش قصد ادامه مسیر او را دارد و در نمای پایانی، معتادی را می بینیم که شیشه ماشین پلیس را تمیز می کند و در چهره پلیس به جای خوشحالی از نابود شدن یکی از بزرگ ترین باندهای تولید و توزیع شیشه، استیصال از ناکارآمدی را می بینیم…
فیلم «متری شش و نیم» در پخشِ اولیه جشنواره، فیلمی بسیار طولانی است که گاه در آن زوائدی که ربطی به روند کلی داستان ندارد، دیده می شود. یقینا این فیلم برای اکران عمومی کوتاه تر خواهد شد و احتمال این وجود دارد که با تدوینِ بهتر و کوتاه شدن فیلم، ریتم فیلم تندتر شود و مخاطبان راضی تر از مخاطبانِ فعلی از سینما بیرون بیایند.

منبع: زندگی آنلاین

بازدید کلی 67 , بازدید امروز 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.