فیلمی که با مرگ شخصیت اصلی شروع می‌شود

فیلمی که با مرگ شخصیت اصلی شروع می‌شود

اولین نشست خبری فجر سی و هفتم در سینمای اهالی رسانه، با اجرای فرزاد حسنی به مستند «خانه ای برای تو» به کارگردانی مهدی بخشی مقدم و تهیه کنندگی مهدی شامحمدی اختصاص داشت.

مهدی بخشی مقدم در ابتدای این نشست ضمن خیرمقدم به حاضران گفت: «بسیار خوشحال هستم جشنواره امسال با فیلم ما شروع شد. البته فکر می کنم تعداد کسانی که در نشست هستند، بیشتر از تماشاگران داخل سالن بودند. این فیلم در مورد داود، فردی است که به بیماری سرطان مبتلاست.»

بخشی مقدم در پاسخ به سوالی درباره اینکه پروسه تولید چقدر طول کشیده است، گفت: «دو سال پروسه تولید طول کشید اما پروسه پس از تولید سه سال به طول انجامید. ما در مورد پروژه ای به نام «مرگ آگاهی» با شخصیت داود آشنا شدیم. قبل از داود با چند شخصیت مختلف آشنا شدیم. با آن ها سفرهای مختلف رفتیم و فهمیدیم که آن ها نمی توانند شخصیت فیلم ما باشند. در همان بیمارستانی که پدرم فوت کرد، با داود اشنا شدیم. با او سفری به گیلان داشتیم و با هدفش آشنا شدیم و مطمئن شدیم که او کارکتر اصلی فیلم ماست.»

در ادامه، شامحمدی، تهیه کننده این فیلم گفت: «وقتی ما همین قدر بی اهمیت با مستند مواجه می شویم، دوستان رسانه هم دوست ندارند وارد سالن بشوند و فیلم را ببینند. جا داشت این اتفاق بیفتد، همانطور که در جشنواره های مختلف دنیا مثل کن و برلین این اتفاق به شکل یک روند عادی وجود دارد. حتی جوایز اصلی شان را به فیلم مستند می دهند. بنابراین مخاطبان این جشنواره ها یاد می گیرند به مستند احترام بگذارند.»

او ادامه داد: « فیلم «خانه ای برای تو»، سه سال زمان برد و ما ۲۴ سفر به گیلان داشتیم. از سال ۹۴ ساخت این پروژه را شروع کردیم. ما حتی تا چند ماه بعد از فوت کارکتر اصلی، متمرکز بر فیلمبرداری این فیلم بودیم.»

در بخش دیگری از نشست خبری مستند «خانه ای برای تو»، بخشی مقدم درباره اینکه چرا از ابتدا مرگ شخصیت اصلی را در فیلم نشان می دهند، گفت: «در تدوین تصمیم گرفتیم که در فیلم این اتفاق بیفتد. این تصمیمِ عطا مهراد، تدوینگر فیلم هم بود. می خواستیم توجه مخاطب را از این موضوع که داود می میرد یا زنده می ماند برداریم تا بتوانیم مخاطب را دنبال چیز دیگری ببریم و آن چیز، آخرین احوالات داود و تصمیم بزرگش بود.»

او ادامه داد: «همه ما تیم بودیم و اصلا برایم مهم نبود که فقط من کارگردانی کنم. فکر می کنم همین تیم بودن باعث شد که فیلم خوب شود. ما ۲۴ سفر به گیلان داشتیم و محمد حدادی هیچ کدام از سفرها را از دست نداد. افشین عزیزی موسیقی درجه یکی برای آن کار کرد.»

افشین عزیزی هم درباره موسیقی این فیلم گفت: «این یکی از سخت ترین کارهایی بود که انجام دادم. چون اول فیلم می دیدیم که شخصیت اصلی فوت شده است. برای ساخت موسیقی این فیلم وقت زیادی گذاشتیم و اتودهای متفاوتی زدیم. بحث های زیادی داشتیم ولی فکر می کنم این زحمت همه تیم بود که منجر به خوب شدن فیلم در نهایت شد.»

حمیدرضا فطوره چیان، مدیر هنری هم درباره بخش بودجه فیلم بیان کرد: «بودجه فیلم مستند بسیار کم است. بودجه سه روز فیلمبرداری یک فیلم یا سریال شبکه نمایش خانگی به اندازه کل پروژه ماست. بنابراین باید به شما بگویم که هزینه تولید این فیلم با وجود عوامل درجه یک، زیاد نبود.در سال ۹۶، بیش از ۹۰ درصد جایزه های جهانی که گرفتیم متعلق به فیلم های مستند ماست.»

شامحمدی هم در این باره گفت: «همانطور که حمید عزیز گفت، بودجه های مستند بسیار کم است. ما به خاطر علاقه فیلم مستند می سازیم. ما از جای دیگری درآمد کسب می کنیم و وقت مان را روی مستند می گذاریم. باید از همه عوامل تشکر کنم که موقعیت را درک می کنند و فقط به خاطر علاقه شان به سمت مستند می آیند. مثلا دستمزد فیلمبرداری محمد حدادی در کار داستانی اصلا قابل مقایسه با مستند نیست. این تبعیض در بخش مستند هم دیده می شود.»

شامحمدی در پاسخ به سوالی درباره اینکه اگر شخصیت درمان می شد، چه اتفاقی در فیلمنامه م  افتاد گفت: «شما وقتی با امر واقع مواجه هستید، نمی دانید چه چیزی در انتظار شماست. ما مجبور هستیم زمانی که سر صحنه فیلم مستند حاضر هستیم، همه چیز را پیش بینی کنیم. مثلا در سکانسی از فیلم که موهای داود را می تراشند، ما برنامه ریخته بودیم که اگر داود خوب بشود، سکانس آخر را در آرایشگاه بگیریم. اما این احتمال را ضعیف می دیدیم، چون پزشک او با ما خیلی صریح تر بود.»

او ادامه داد: «می خواهم از معدود مسئولانی که به مستند اهمیت می دهند، آقای مهدی طباطبایی نژاد، رئیس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و آقای شهرام صفاجو بسیار تشکر کنم.»

منبع: khabaronline.ir

بازدید کلی 9 , بازدید امروز 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.