یکشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۶

باران کوثری: در انتخاب نقش سختگیر نیستم، اما دلایل موجه دارم

باران کوثری: در انتخاب نقش سختگیر نیستم، اما دلایل موجه دارم

باران کوثری در مصاحبه با ماهنامه اندیشه پویا به نکات جالبی در مورد فعالیت های هنری، اجتماعی و سیاسی خود اشاره کرده است. او در این مصاحبه تاکید می کند که بازیگر سخت گیری نیست و می گوید از نظر او گزیده کاری در سینما به معنای خودخواهی است. کوثری همچنین از فیلم «نرگس» رخشان بنی اعتماد به عنوان فیلم مورد علاقه اش نام می برد و می گوید که «روسری آبی» فیلم محبوب او نیست.

باران کوثری درباره گزیده کار نبودن خود در سینما می گوید: «من حتی به معنای عام کلمه بازیگر گزیده کاری نیستم؛ من بازیگر سختگیری نیستم. من می پذیرم در یک فیلم متوسط رو به بالا جذاب بازی کنم به شرط این که آن فیلم با آرمان ها و اصولم منافاتی نداشته باشد. گزیده کاری اگر من بازیگر را تبدیل کند به موجودی محافظه کار که فقط در موقعیت هایی قرار دهد که می دانم در آنها می درخشم، به نظر من گزیده کاری نیست، بلکه خودخواهی است.»

او درباره این موضوع ادامه داد: «من اصلا گزیده کار نیستم ولی برای تمام فیلم هایی که بازی کرده ام دلایل موجهی دارم. وقتی می گویم دلیل موجه لزوما منظورم دلیل مالی نیست، یا دلایل شخصی و اعتقادی داشته ام یا به دنبال جریانی بوده ام که توی آن فیلم دنبال می شده. باز هم تاکید می کنم که برای من نفس بازیگری و شکستن شمایل هایی که تا پیش از این در بازیگری از خودم ساخته ام، جذاب است.»

باران کوثری که چند سال پیش اعلام کرده بود که علاقه دارد با برخی از کارگردانان پیشکسوت سینمای ایران همکاری کند، در پاسخ به این پرسش که آیا از کار نکردن با برخی کارگردانان نسل های گذشته از جمله داریوش مهرجویی افسوس نمی خورد، گفت: «راستش را بخواهید نه! چون من این شانس را داشتم که با بهترین کارگردان های نسل جدید کار کنم. خیلی ها را می توانم نام ببرم مثل رضا درمیشیان، عبدالرضا کاهانی یا دو کارگردانی که امسال با ایشان همکاری کردم، مجید مصطفوی و سهیل بیرقی. من فکر می کنم لذتی که از کار با این کارگردان ها بردم احتمالا شبیه به همان لذتی است که از کار با داریوش مهرجویی نصیب من می شد. البته هستند کارگردان های جوانی که به واسطه پیشرفت تکنولوژی و ساده شدن فیلم سازی با تکنولوژی دیجیتال اسم خودشان را می گذارند کارگردان اما به جز تسلط تکنیکی چیزی در چنته ندارند و مؤلف نیستند و تفکری در فیلم های شان نمی بینیم.»

این بازیگر در ادامه از مریل استریپ به عنوان بازیگر مورد علاقه خود یاد می کند و می گوید: «من هم مثل خیلی های دیگر تحت تاثیر مریل استریپ هستم. بازی و کاراکتر اَنِت بنینگ را خیلی دوست دارم و همچنین بازی کوین اسپیسی را. همیشه فکر کرده ام که «زیبایی آمریکایی» از نظر بازیگری فیلمی بی نقص است. در نسل جوان تر ناتالی پورتمن و جنیفر لارنس را هم خیلی دوست دارم. این جنس بازیگری گرم را و بازیگرانی را که سعی می کنند در هر فیلم تصویر قبلی شان را بشکنند، می پسندم.»

او درباره دستمزدی که برای بازی در یک فیلم سینمایی دریافت می کند، توضیح می دهد: «من آن قدر برای یک فیلم خوب پول می گیرم که با سالی یک فیلم یا دو سالی یک فیلم اموراتم بگذرد. ولی به نظرم این جِر زنی است که من سه سال بروم خودم را قایم کنم و همه منتظر دیدنم باشند و بعد بیایم یک نقش بازی کنم و دیده شوم و همۀ نگاه ها را به سمت خودم برگردانم. الگوی من مریل استریپ است که سالی دو تا فیلم بازی می کند و هنوز می تواند شمای تماشاگر را شگفت زده کند.»

بازیگر «خون بازی» در ادامه تاکید می کند که افراد مشهور وظیفه دارند که درباره مسائل سیاسی و اجتماعی موضع گیری کنند: «در کشوری مثل ایران با اتفاقاتی که می افتد شما به عنوان یک آدم مشهور وظیفه داری که موضع بگیری، چون موضع نگرفتن گاهی در واقع نوعی موضع گرفتن است. من اسم این موضع گیری ها را حواشی بازیگری نمی گذارم. منظورم از حواشی، حواشی مبتذل بازیگری است. این ابتدال مثل قارچ می تواند کنار هر چهره معروفی و به خصوص بازیگرها پیدا شود. منظورم از درگیر شدن در حواشی شرکت کردن در بعضی مراسم یا مهمانی هاست که مثلا برای یک کمپانی برگزار می شود. آدم ها در این جور مراسم درگیر این می شوند که کی چی پوشیده و دغدغه های سخیفی را دنبال می کنند.»

او درباره فیلم هایی که مادرش آنها جلوی دوربین برده است، می گوید: «راستش را بخواهید بین فیلم های مادرم، «روسری آبی» فیلم محبوب من نیست. شاید «روسری آبی» با معیارهای من زیادی عاشقانه بوده است. من «نرگس» را دیوانه وار دوست داشتم. البته الان که سن ام بالاتر رفته «روسری آبی» را بیشتر از قبل دوست دارم ولی هنوز محبوب ترین فیلم رخشان بنی اعتماد برای من «نرگس» است.»

کوثری درباره همبازی شدن با عزت الله انتظامی و فاطمه معتمد آریا در کودکی نظر جالبی دارد: «من موقع بازی در «روسری آبی» ۹ ساله بودم و خیلی چیزها را می فهمیدم. عزت الله انتظامی برای من یک غول بازیگری بود و می دیدم که چقدر رها از اعتبار و شهرتی که داشت به تمرین تن می داد. فاطمه معتمد آریا هم همین طور بود. من با این که فقط چند سکانس کوتاه بازی داشتم باید مدام می رفتم سر تمرین و آقای انتظامی و مادرم و دیگران آن قدر جدی با من برخورد می کردند که برای خود من هم این کار جدی می شد. مهم ترین چیزی که از آقای انتظامی آموختم این بود که چقدر بازیگری امری جدی است.»

او که در فیلم «رقص در غبار» با اصغر فرهادی همکاری کرد، درباره نحوه کاری این کارگردان پر افتخار سینمای ایران و جهان توضیح می دهد: «روش کار اصغر فرهادی خیلی نزدیک به مادرم بود. به خصوص در نزدیک کردن بازیگر به نقش، روش هایی شبیه به هم به کار می گرفتند. من فقط چند سکانس در فیلم آقای فرهادی بازی داشتم ولی حدود دو ماه مدام توی دفتر تمرین می کردیم، بعد می رفتیم توی شهر قدم می زدیم، بعد می رفتیم لباس می خریدیم، و دوباره … خیلی برایم جالب بود که باید برای نقش لباس می خریدیم. وقتی شما برای نقش خرید می کنید اصلا از جنبه ای دیگر به آن نگاه می کنید.»

یکی از نکات کارنامه کاری باران کوثری همبازی شدن او با بهرام رادان است. او و رادان در سه فیلم «تقاطع»، «خون بازی» و «گیلانه» با یکدیگر هم بازی بودند اما هرگز مقابل هم بازی نکردند. کوثری درباره همکاری خود با بهرام رادان می گوید: «من خودم هم واقعا فکر می کردم چون در سه فیلم با بهرام هم بازی بوده ام، در مقابل هم بازی داشته ایم ولی الان که می بینم درست است. ما هرگز مقابل هم بازی نکرده ایم. بهرام از دوستان قدیمی من است که موفقیت های مدلِ خودش را دارد و اصرار دارد نقش های مختلف بازی کند. در «تقاطع» قرار نبود نقش منفی را او بازی کند بلکه بازیگر مقابلش قرار بود آن نقش را بازی کند ولی بهرام با اصرار آن نقش را گرفت چون می گفت می خواهم یک نقش بدمن را تجربه کنم. بهرام وسوسه بازی کردن نقش های مختلف و متنوع را دارد.»

 

منبع: ماهنامه اندیشه پویا

بازدید کلی ۱۰ , بازدید امروز ۱

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.